Twister

Weblog

Leer deze krachtige Overtuigingstechnieken om iemand bij u te laten kopen

persuasion techniques for sales

Als je in marketing en verkoop werkt, dan ben je waarschijnlijk veel tijd kwijt met het bedenken van ideeën en strategieën die uw klant moeten overhalen om uw product te kopen of proberen.

 

Overtuigingskracht is belangrijk, het helpt je snel je doelen te bereiken. Of dat nou in uw zakelijke of persoonlijke bezigheden is. Maar is dit een kunst, waar enkel verkopers en prominente politici over beschikken?

 

Nadat ik Robert Cialdini's boek, "Invloed: De zes geheimen van het overtuigen", gelezen had, kwam ik erachter dat overtuigen een wetenschap is. Het is goed nieuws dat je er niet perfect hoeft uit te zien of bovennatuurlijke charmes moet hebben om mensen te kunnen overtuigen.

 

Hoe wordt ik beter in het overtuigen van mensen? Cialdini's boek discussieert 6 principes die een belangrijke rol spelen in het overtuigen van mensen: wederhoor, schaarste, voorkeur, autoriteit, sociaal bewijs, en consistentie/doorzetten.

 

Het boek van Cialdini is gebaseerd op jaren van observatie en het bestuderen van overtuigingsmethoden van verkoop professionals, pop iconen en politici. Volgens Cialdini heeft elke van de principes de kracht om een soort automatische meegaandheid te creëren bij andere personen.

 

Wil jij ook de geheimen van het overtuigen leren? Hier zijn 6 wapens die je helpen bij het overtuigen van anderen, zodat je snel je doelen behaald:

Wapen #1 - Wederhoor

principle of reciprocity in persuasion

Het wederhoor principe betekent dat als iemand iets aardigs voor je doet, of je iets geeft, dat jij ook iets aardigs terug wilt doen. Het maakt niet uit of de eerste daad gevraagd of ongevraagd is. Automatisch voelen wij een soort schuld naar de andere persoon. Soms gebeurt het zelfs dat het 'goedmakertje' groter is dan het eerste aardigheidje.

Hoe kan je wederhoor in je zaak toepassen – Gratis items weggeven is een effectieve manier om voor goodwill bij je klanten of contacten zorgen, Ze zullen zeker beter denken over je bedrijf.

Deze cadeaus hoeven helemaal niet duur te zijn, maar ze moeten wel bruikbaar zijn. Een van de beste cadeaus is branded flash drives. USBs met een logo kunnen op maat gemaakt worden voor je bedrijf, ook kan je er data van te voren opzetten, zoals je catalogus, presentaties, en promotionele video’s.

Bovendien kan je ook bruikbare educationele E-Books, onderzoeken, en video’s op deze manier weggeven. Dit uitgeven van materialen met waarde is erg goed om de klanten binnen te halen.

Wapen #2 – Consistentie en Doorzetten

Dit principe is gebaseerd dat mensen over een lange tijd vaak hetzelfde gedrag vertonen. Als we eenmaal een beslissing maken, dan blijven we consistent met deze keuze. Op zo’n manier dat we voor nog meer redenen gaan zoeken om die eerste keus te legitimeren.

Het idee is om mensen dus eerst een kleine beslissing of actie te laten ondernemen. Zodra ze deze beslissing hebben gemaakt zullen ze waarschijnlijk dit gedrag doorzetten, zelfs met grotere acties en ideeën.

Bovendien zullen mensen hun acties dan verdedigen zelfs als deze fout zijn. Des te publieker de actie of de keuze is, des te groter de kans dat een persoon constant in zijn of haar gedrag blijft.

Hoe kan je dit principe in je zaak toepassen – Meeste mensen zullen niet snel iets van je kopen in een eerste contact. Waarom? Omdat ze nog niet genoeg informatie over je hebben.

Maar als je ze eerst iets gratis laat proberen, dan zullen ze waarschijnlijk in de toekomst open staan om te betalen voor je product. Of je kunt klanten met een goedkope service laten beginnen, om ze later te overtuigen over te stappen naar een betere en meer lucratieve service. De sleutel is om mensen ten eerste iets kleins of met weinig risico te laten doen.

Wapen #3 - Sociaal Bewijs

We doen normaal gesproken dingen zoals anderen het ook doen. Dit komt omdat we voor veel keuzes niet genoeg informatie of ervaring hebben om een volledig eigen beslissing te maken. Deze techniek wordt vaak door marketeers gebruikt.

Bijvoorbeeld bij discotheken. Toen ik nog uitging met mijn vrienden zochten we vaak naar clubs met een lange rij. Dit is een indicatie dat het een goede plek was om uit te gaan. Uiteindelijke bleek dat de uitsmijters gewoon de rij ophielden zodat het leek of het druk was.

Hoe kan je dit principe in je zaak toepassen – Gebruik de logos van je klanten op promotionele materialen, dit toont dat je als leverancier van een product of service te vertrouwen bent. Ook kun je bekende personen gebruiken, mits deze ook overeen komen met je doelgroep.

Wapen #4 - Voorkeur

liking in persuasion

Mensen kopen liever bij een persoon die ze mogen. Het is niet altijd eerlijk, maar mensen die er goed uit zien zijn vaak beter in het overtuigen dan de gemiddelde persoon. Het helpt ook om dezelfde achtergrond te hebben, dezelfde interesses te hebben, of over te komen als een warm persoon.

Hoe kan je dit principe in je zaak toepassen – Je kan de perceptie die anderen over je hebben beïnvloeden door een paar simpele acties:

  • Als je een winkel hebt, zorg dat het schoon, netjes, en goed ingericht is.
  • Als je een website hebt zorg dat deze professioneel, aantrekkelijk, en gebruiksvriendelijk is.
  • Als je klanten tegenkomt, zorg dan dat je er goed uitziet en goed gekleed bent. Luister naar ze, lach met ze, en wees oprecht.
  • Ken je klanten persoonlijk – De beste manier om vertrouwen te krijgen!

Wapen #5 - Autoriteit

We vertrouwen mensen met autoriteit en we zullen vaker hun suggesties opvolgen. Zulke status kan je verdienen doormiddel van titels en kwalificaties (dokter, professor, guru, master) en door jaren van expertise.

Wapen #6 - Schaarste

Ik weet zeker dat je begrijpt wat ik bedoel met schaarste. Des te moeilijker het is om iets te verkrijgen, des te liever we iets willen hebben. Of dat nou het nummer van een meisje is of een product, het idee is dat we bang zijn om iets niet te kunnen krijgen wat misschien wel ons leven zou kunnen verrijken.

Dit is een krachtige motivator, marketers en adverteerders gebruiken deze tactiek continue.

Hoe kan je dit principe in je zaak toepassen – Door middel van het vergeven van gelimiteerde producten, of promoties van een deadline kom je al een heel eind. Hiermee creëer je een bepaalde schaarste.

Als mensen weten dat als ze nu geen actie ondernemen, dan missen ze iets, en moeten hier misschien weer maanden op wachten. Zorg wel dat je altijd de waarheid spreekt!

Gebruik deze principes en Verbeter je zaak vanaf vandaag!

De bovenstaande 6 wapens zijn sterk, en kunnen u helpen meer klanten te verwerven.

Doordat je nu meer weet over gedrag, en hoe dit te beïnvloeden, zou je snel meer succes kunnen behalen. Maar let op dat deze kennis ook met verantwoordelijkheid komt. Gebruik deze technieken niet om iemand te manipuleren!

Heb je andere tips over het overtuigen van klanten?

Als je succesvolle ervaringen met andere technieken hebt, laat het ons dan weten in de sectie hier beneden. We zijn erg benieuwd naar je mening!


flashbay Auteur: Peter Nguyen
3 Comments | Leave yours 
oluwasanmi oyewumi, high impact markrting | 31 Jan, 2013
these are amazingly simple yet powerfully effefective persuasion strategies. great post
Boladale | 10 Dec, 2013
Great, my induction!
Pharme628 , nisesite | 24 May, 2014
Very nice site!
*
* Zal nooit zichtbaar zijn
(indien van toepassing)
Flashbay zal per email reageren.
Bij het versturen van dit formulier zullen wij uw gegevens behandelen conform met onze Privacy Policy.